Kaum Thracian - Sebelum Istanbul



Assalamualaikum w.b.t,

Hari ni Wiya Travel nak share tentang sejarah Istanbul, Turkey. Haaaa,,, korang yang selalu suka sangat travel tu, jangan tak minat nak tahu tentang sejarah sesuatu tempat yang kita lewati atau ziarah. Bukan apa, sebenarnya trip kita akan jadi lebih bermakna bila kita tahu tentang sejarah sesuatu tempat itu dan travel kita pun akan lebih bermakna dan memberi manfaat yang besar pada kita. Jangan laaa asyik nak shopping je tau kan..walaupun shopping tu lah yang paling best..haha.

"Jauh perjalanan luas pandangan".

Baik lah, so posting kali ini Wiya Travel nak menceritakan tentang asal usul Istanbul yang agak mengelirukan  ramai orang.

Anda mungkin biasa dengar tentang Macedonian Kings, Empayar Rome, Empayar Byzantine, dan Empayar Uthmaniyah. Namun, sebelum kedatangan pengaruh dan kuasa besar ini, yang menduduki kawasan Istanbul ialah kaum Thracian.



Siapa kaum Thracian?

The broader Thrace region, including the areas that today belong to Bulgaria and Turkey, was inhabited, since the Neolithic era. Its indigenous people were tribal communities that fell under the Persian dominance during the 6th and 5th centuries BC and got connected into a unified kingdom only during the time of the Odrysians (the Odrysian Kingdom, 5th c BC – 1st c AD: a state-union of over 40 Thracian tribes and 22 smaller kingdoms).

The Greek side of Thrace – often referred to as “Western Thrace” – stretches between the Evros River (on the far East) and Nestos River (on the West): a distance of, roughly, 300 km. The coastal line was colonised by Greeks since the 7th century BC, which led to the creation of some of the most influential cities of the area and the Hellenization of the region – with a significant impact on the future history of Thrace. The subsequent dominion of the Macedonian Kings, the Romans, the Byzantines, and the Ottomans left indelible traces on land and people alike and, today, Thrace represents one of the most culturally diverse areas of Greece." 
- sumber : http://www.myunusualjourneys.com/introduction-to-the-archaeological-wealth-of-thrace/
Terjemahan :
"Rantau Thrace yang lebih luas, termasuk wilayah yang kini dimiliki oleh Bulgaria dan Turki, telah didiami, sejak era Neolitik. Orang pribumi adalah masyarakat puak yang jatuh di bawah pemerintahan Parsi pada abad ke-6 dan ke-5 SM dan disambungkan menjadi kerajaan bersatu hanya semasa zaman Odrysian (Kerajaan Odrysian, 5 c SM - 1 c AD: kesatuan negara lebih dari 40 suku Thracian dan 22 kerajaan kecil).


Sisi Yunani Thrace - sering disebut sebagai "Thrace Barat" - membentang antara Sungai Evros (di Timur Jauh) dan Sungai Nestos (di Barat): jarak, kira-kira 300 km. Garis pantai telah dijajah oleh orang-orang Yunani sejak abad ke-7 SM, yang menyebabkan penciptaan beberapa bandaraya yang paling berpengaruh di kawasan itu dan Hellenisasi rantau ini - dengan kesan yang signifikan terhadap sejarah masa depan Thrace. Penguasaan raja-raja Macedonian, Rom, Byzantium, dan Uthmaniyyah meninggalkan jejak yang tidak dapat dilupakan di tanah dan rakyat dan hari ini, Thrace merupakan salah satu kawasan yang paling pelbagai budaya di Greece. "


Selain daripada itu, Thracian ni terkenal dengan apa???

Sebenarnya, kaum Thracian ni juga terkenal dengan Gladiator!!!

Nanti kita cerita pulak pasal Gladiator okay.


Belajar sesuatu?

Nak saksikan sendiri dan merasai jejak-jejak peninggalan sejarah yang hebat ini?

Jom kita lihat iternari sekarang!




Comments

Popular posts from this blog

Selat Bosphorus, Istanbul Yang Penuh Bersejarah

6 Tempat Terbaik di Istanbul