KENALI TURKEY

Lihat video menarik dari Turkish Airlines di Youtube :
 https://www.youtube.com/watch?v=7A1q7v4btbk
Kota berdinding lama Istanbul berdiri di semenanjung segi tiga antara Eropah dan  Asia. Kadang-kadang sebagai jambatan, kadang-kadang sebagai penghalang, Istanbul selama lebih dari 2,500 tahun telah berdiri di antara lonjakan konflik agama, budaya, dan kekuasaan kerajaan. Untuk kebanyakan tahun-tahun itu, ia adalah salah satu daripada bandar-bandar yang paling didambakan di dunia. 
Lagenda hadiah kuda yang telah menjatuhkan kota Troy.
Nama Byzantium mungkin berasal dari        Byzas, yang menurut legenda, adalah pemimpin orang Yunani dari kota Megara yang menangkap semenanjung dari suku kaum Thracian pastoral dan membina kota sekitar 657 SM. Pada 196 CE, setelah membakar bandar itu untuk menentangnya dalam peperangan saudara, maharaja Rom, Septimius Severus membina semula bandar tersebut dan menamakan Augusta Antonina sebagai penghormatan kepada anaknya. Pada tahun 330 CE, ketika Constantine the 
Thracian Gladiator sebelum bermula empayar
 Byzantium oleh orang Yunani.

Constantine The Great mendedikasikan kota itu sebagai ibukota, dia menggelarnya sebagai Rome Baru. Bagaimanapun, duit syiling tetap terus mengguna pakai syiling  Byzantium sehinggalah beliau mengarahkan penggantian Constantinopolis. Pada abad ke-13 Arab menggunakan gelaran Istinpolin, sebuah "nama" yang mereka dengar oleh Byzantine menggunakan-eis tēn polin-yang, pada hakikatnya, adalah frasa Yunani yang bermaksud "di dalam kota."
Melalui serangkaian ucapan permutasi selama rentang berabad-abad, nama ini kemudiannya menjadi Istanbul. Sehingga Pejabat Pos Turki secara rasminya berubah nama pada tahun 1930, bagaimanapun, bandar terus menanggung nama milenium Constantinople. Pop. (2007) 10,757,327; (2014 est.) Bandar agglom., 14,025,646.
Ingin ke Turkey + Kazakhtan? WOW! Jom lihat iternari

Comments

Popular posts from this blog

Selat Bosphorus, Istanbul Yang Penuh Bersejarah

Kaum Thracian - Sebelum Istanbul

6 Tempat Terbaik di Istanbul